Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ČD sypou peníze do filmu, na cestující jim nezbývá

Aneb Když vlaky stojí, auta jedou. Znáte tu písničku: Z Opavy, z Opavy, rychlík jede do Prahy, nikdo nemá obavy, jestli dojede... Luděk Sobota. Tuhle jsem sice nejel do Opavy, ale do Ústí nad Labem, nicméně obavy jsem taky neměl. Leč, měl jsem mít. Příště budu obezřetnější. 

A stály a stály a stály, a spaly a spaly a spaly...k-report.cz

***

Kousek před Roudnicí to zavrzalo, zaskřípalo, okolní tma přestala házet světly podél trati. Poslední vzdech a stojíme v polích. Po chvíli to s námi ještě docukalo až na nádraží, a to bylo na tři a půl hodiny naposled, co se vlak pohnul. Bylo něco před půl sedmou večer, jel jsem z práce, vnímání na nule. "Je tam nějaká nehoda, budeme mít asi tři čtvrtě hodiny zpoždění," strčil po čtvrthodině nečesanou hlavu do kupé průvodčí.  

Jak se ukázalo, neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, vlak jedoucí opačným směrem přejel člověka, takže vyšetřování, trať neprůjezdná. Co se dá dělat. Za to přece nikdo nemůže, a už vůbec ne České dráhy.

Jenže.

Včera čtu noviny, cvalík Dalík dohodil balík. Renčovi. Proč ne, ať mají filmy rozpočet, který jim sluší, aspoň nebudou vypadat, jako když je kluci a holky, co spolu točí, dělali na koleně.

Ale kdo jim penízky nasypal? České dráhy. Kolik daly, nevíme. Málo to asi nebylo, Filip Renč řekl Zuzaně Kaiserové z MF DNES, že bez těchhle peněz by štáb neměl v balkánských horách k dispozici vyhřívané stany a místní šerpy. Zaslechl jsem taky něco o natáčení z eroplánu. Takže to asi bylo víc než na žvýkačky.

***

V přítmí roudnického nádraží, a podle "našeho" průvodčího i před ním, se začaly hromadit vlaky jak horníci v dole u Cimrmanů. Náš vlak kupodivu nepřestal topit (jezdím po téhle trati často, a obvykle před Kralupami při jízdě směrem na Prahu topení začne dýchat méně a méně, až za Kralupami dodýchá úplně), takže jsme nemrzli. Slibovaná tři čtvrtě hodina je v nenávratnu, moje popracovní pasivita se změnila v letargii.

Po dvou hodinách se vzpínám k akci, jdu zjistit situaci. Průvodčí spí ve služebním vagóně s hlavou na stole. "Nó, máme mobily, ale víme pendrek," mžourá rozespalýma očima, když se od něj pokouším zjistit, zdali ještě někdy někam pojedeme. Spi sladce.

Je to jako v bizarním filmu. Na většině kolejí spící vlaky, v každém z nich uvadlé mumie cestujících. Ticho, drážní rozhlas už tři hodiny mlčí, ruší jen z okénka do okénka vedený hovor mašinfírů dvou vedle sebe stojících vlaků. Nakonec to trvalo tři a půl hodiny. Dvě stě deset minut ztraceného času. 

***

Nevím, kolik milionů či desítek milionů České dráhy věnovaly z mé a tvé akciové peněženky štábu Filipa Renče. Ale vím, že ten večer v Roudnici neučinily (až na ten vstupní s hlavou průvodčího ve dveřích kupé) ani jeden jediný pokus informovat cestující o tom, co se děje.  Neučinily ani jediný pokus o to dopravit své chlebodárce - cestující - do cíle co nejdřív. Vím, že České dráhy neučinily ani jeden jediný pokus vyřešit situaci, do níž je přivedl nešťastník, který skočil nebo spadl pod kola jednoho z vlaků, ve prospěch cestujících, nebo o tom alespoň cudně pomlčely. Nechaly lidi trčet v nejistotě v polích.

Kolikrát už vlak někde někoho přejel. Kolikrát už měly České dráhy příležitost se naučit, jak takovouhle divokou situaci řešit. Ale nevyužily ji. Nejspíš je to ani nenapadlo. Je ale opravdu tak složité mít pro tyhle situace v záloze řešení? Dohodu s jinými dopravci, kteří by dovezli cestující se zpožděním, leč přece? Nebo aspoň říct: Lidi, vrátíme vám jízdné, sežeňte si odvoz. Aha, to by stálo peníze! Stálo, to je jisté. Jenže kde je brát, když jsou třeba u Renčových balkánských šerpů nebo v reklamě v časopise 51PRO, který nikdo, kdo běžně jezdí vlakem, nečte, protože to je neprodejný (oba významy, které vás teď napadly, platí) magazín ODS, v předraženém pendolinu nebo kdovíkde všude ještě.

Ale dobře děláte, chlapci a děvčata z Českých drah, nedejte se. Kupujte dál grandiozně předražená pendolina, abyste se mohli chlubit, jakou že to super kvalitu za (ne)přijatelnou cenu lidem nabízíte. A za těch pár zbylých šušníků ostatním cestujícím kupte ty dvacet let staré ojeté krámy (byť jsou nesrovnatelně lepší než většina toho, čím u nás lidi vozíte) z Německa, jak včera proběhlo médii. A nestyďte se: klidně tvrďte dál, že těmi vykopávkami chcete zvýšit kulturu cestování na českých kolejích. Vždyť cestující je jen obtížný hmyz, kterému stačí šoupnout šidítko a on dumlá a dumlá, a mlčí  mlčí...

 

 

Autor: Jan Dvořák | středa 23.1.2008 6:33 | karma článku: 42,44 | přečteno: 12834x
  • Další články autora

Jan Dvořák

Video: Kapela OK GO ve svém novém klipu poletuje ve stavu beztíže

Zažít v letadle stav beztíže? Proč ne? Hoši z americké kapely OK GO si to vyzkoušeli v nejnovějším ze svých unikátních klipů. Japonská MTV ho ocenila jako video roku 2015.

1.4.2016 v 11:58 | Karma: 5,82 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Jan Dvořák

Rozhovor: Sdílíme spolu fascinaci moři a oceány

Letec a publicista Jiří Pruša a filmový režisér Petr Nikolaev vyrazili v úterý ráno z Prahy směr Karibik, aby z letadla zmapovali jeho ostrovy. Před odletem jsem je vyzpovídal.

16.3.2016 v 8:56 | Karma: 9,12 | Přečteno: 371x | Diskuse| Cestování

Jan Dvořák

Johnny Depp, Bedřich a já

Jak jsme s Johnny Deppem, co není pirát ale kocour, do Černého moře a pak až do Kyjova, tam, kde bydlí babička Jarka.   

22.5.2012 v 14:10 | Karma: 0 | Přečteno: 95x | Diskuse| Ostatní

Jan Dvořák

Muž, saně a chlapec

Zasněženou krajinou šel muž. Bylo nádherně. Sníh jiskřil ze všech koutů, slunce svítilo jako o závod. Ten muž byl zdaleka, v životě sníh neviděl. Tu došel ke zvláštní věci. Stála opuštěná na sněhu, nikde nikdo.

6.4.2008 v 1:12 | Karma: 19,59 | Přečteno: 2292x | Diskuse| Ostatní

Jan Dvořák

Příběh chlívečku holenní kosti

Mladý muž láskyplně odemkl zámek otlučených dřevěných dvířek. Musel zabrat, aby povolily. „Příště Vás musím opravit," řekl, než udělal zednickou tužkou, která visela na provázku vedle dveří, čárku na veřeje. Pak se sehnul a vstoupil do místnosti za nimi.

19.3.2008 v 21:00 | Karma: 9,22 | Přečteno: 1992x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:20

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32,  aktualizováno  11:19

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  11:19

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  11:18

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3509x
Druhdy admin Blog iDNES.cz, pak vedoucí webu Flying Revue.cz. A teď zase logoped klinického typu na plný úvazek.