Video: Kapela OK GO ve svém novém klipu poletuje ve stavu beztíže

Zažít v letadle stav beztíže? Proč ne? Hoši z americké kapely OK GO si to vyzkoušeli v nejnovějším ze svých unikátních klipů. Japonská MTV ho ocenila jako video roku 2015.  

Asi to byl dost šílený nápad, ale na to jsou tihle Američané s bubeníkem podezřele česky znějícího jména (Dan Konopka se sice narodil v Chicagu, ale podle jména nelze vyloučit české kořeny, i když popravdě pátrání zatím nevedlo k úspěchu) mistři. Ostatně, ne nadarmo jsou držiteli Grammy za klip Here it goes again. I když ten byl "jen" nápaditý, šílené byly až ty další. Třeba ten, kde hrají na v poušti rozestavěné kytary a klavíry údery z jedoucího auta. Za předposlední klip točený v Japonsku na sedavých obdobách segvejů získali cenu japonské MTV pro nejlepší kapelní video roku 2015. 

Ale protože tihle muzikanti povýšili klipy na specifický druh umění a zásadně se neopakují, nastoupili letos v zimě ve Hvězdném městečku do IL-76MDK Ruského kosmického tréninkového centra k parabolickému letu. Právě při něm lze zažít stav beztíže a právě během něj chtěli hudebníci natočit svůj nový klip. 

Celkem sedmdesátšestka vzlétla během tří týdnů jedenadvacetkrát, aby OK GO mohli na její palubě nazkoušet a natočit video k písni Upside down & Inside out, v němž hudebníci a dvě dívky v kostýmech letušek poletují po letadle, hrají házenou s notebooky a na závěr kabinu - jak je ostatně oblíbeným zvykem kapely -  kompletně zbrotí barvou z desítek poletujících balonků. 

Jak kapela upozorňuje, vše je skutečné. "Žádné zelené pozadí, žádné triky, všechno je doopravdy," vzkazují v klipech z natáčení fanouškům. Stav beztíže trval vždy 27 sekund, během nich museli provést nacvičené úkony a včas se vrátit do sedadel nebo na podlahu, aby se pádem při skončení beztížného stavu nezranili. Výsledek působí velmi samozřejmě, klipy Behind the scenes ale ukazují, jak velká lopota to byla. A nausea, ptáte se? Jistě: k žaludeční kolizi došlo celkem 58krát. Podrobnosti o natáčení najdete na YouTube kanále OK GO.

Zero G

Principem navození stavu beztíže v letadle čili Zero G (nulová gravitace) je obyčejná setrvačnost. Stroj vystoupá do letové hladiny 17 000 stop, z ní se prudce - pod úhlem 47° (přetížení 1,8 G) zvedne až do 27 000 stop. Zde stoupání zastaví, otočí se a pod podobným úhlem začne klesat. Vše hmotné má tendenci pokračovat díky setrvačnosti vzhůru a začne tedy na palubě letadla poletovat. 

Stav beztíže navozený parabolickým letem se relativně běžně využívá pro výcvik kosmonautů i pro vědecké experimenty. I když cena letu není malá, přesto tvoří zhruba tisícinu nákladů na kosmický let a proto se v rámci nácviku trénujícím subjektům vyplatí.

V posledních letech pak francouzská Národní centrála pro vesmírné studie CNES nabízí let upraveným Airbusem A300B2 i komerčně jako zážitkovou turistiku pro movité (cca 6000 euro/os). Jak to vypadá zvenčí, můžete vidět na fotografiích, video CNES pak obsahuje velmi zajímavé záběry zvenčí, podívat se můžete i na palubu. Podívejte se ve videogalerii webu CNES airzorg.com (video s názvem Space dream).

Foto&Video: OK Go, Airzorg.com

Upravená verze pro blog iDNES.cz (původně psáno pro Flying Revue.cz)

 

Autor: Jan Dvořák | pátek 1.4.2016 11:58 | karma článku: 5,82 | přečteno: 130x
  • Další články autora

Jan Dvořák

Johnny Depp, Bedřich a já

22.5.2012 v 14:10 | Karma: 0

Jan Dvořák

Muž, saně a chlapec

6.4.2008 v 1:12 | Karma: 19,59

Jan Dvořák

Jak se krade prezident

13.2.2008 v 9:01 | Karma: 20,45

Jan Dvořák

Co vidíš v zrcadle

13.12.2007 v 12:14 | Karma: 14,93

Jan Dvořák

Na vrcholcích bílých moří

2.11.2007 v 20:00 | Karma: 14,89

Jan Dvořák

Blog iDNES je milionář!

1.11.2007 v 16:25 | Karma: 19,49

Jan Dvořák

Kdy jsem brečel a kdy jsem nebrečel

24.10.2007 v 23:48 | Karma: 21,01

Jan Dvořák

Den, kdy jsi poprvé uviděl horu

23.10.2007 v 22:36 | Karma: 13,82

Jan Dvořák

Praho!

19.10.2007 v 0:47 | Karma: 11,34

Jan Dvořák

Copak můžu nežít?

13.10.2007 v 21:50 | Karma: 13,23
  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3509x
Druhdy admin Blog iDNES.cz, pak vedoucí webu Flying Revue.cz. A teď zase logoped klinického typu na plný úvazek.