Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Video: Kapela OK GO ve svém novém klipu poletuje ve stavu beztíže

1. 04. 2016 11:58:42
Zažít v letadle stav beztíže? Proč ne? Hoši z americké kapely OK GO si to vyzkoušeli v nejnovějším ze svých unikátních klipů. Japonská MTV ho ocenila jako video roku 2015.

Asi to byl dost šílený nápad, ale na to jsou tihle Američané s bubeníkem podezřele česky znějícího jména (Dan Konopka se sice narodil v Chicagu, ale podle jména nelze vyloučit české kořeny, i když popravdě pátrání zatím nevedlo k úspěchu) mistři. Ostatně, ne nadarmo jsou držiteli Grammy za klip Here it goes again. I když ten byl "jen" nápaditý, šílené byly až ty další. Třeba ten, kde hrají na v poušti rozestavěné kytary a klavíry údery z jedoucího auta. Za předposlední klip točený v Japonsku na sedavých obdobách segvejů získali cenu japonské MTV pro nejlepší kapelní video roku 2015.

Ale protože tihle muzikanti povýšili klipy na specifický druh umění a zásadně se neopakují, nastoupili letos v zimě ve Hvězdném městečku do IL-76MDK Ruského kosmického tréninkového centra k parabolickému letu. Právě při něm lze zažít stav beztíže a právě během něj chtěli hudebníci natočit svůj nový klip.

Celkem sedmdesátšestka vzlétla během tří týdnů jedenadvacetkrát, aby OK GO mohli na její palubě nazkoušet a natočit video k písni Upside down & Inside out, v němž hudebníci a dvě dívky v kostýmech letušek poletují po letadle, hrají házenou s notebooky a na závěr kabinu - jak je ostatně oblíbeným zvykem kapely - kompletně zbrotí barvou z desítek poletujících balonků.

Jak kapela upozorňuje, vše je skutečné. "Žádné zelené pozadí, žádné triky, všechno je doopravdy," vzkazují v klipech z natáčení fanouškům. Stav beztíže trval vždy 27 sekund, během nich museli provést nacvičené úkony a včas se vrátit do sedadel nebo na podlahu, aby se pádem při skončení beztížného stavu nezranili. Výsledek působí velmi samozřejmě, klipy Behind the scenes ale ukazují, jak velká lopota to byla. A nausea, ptáte se? Jistě: k žaludeční kolizi došlo celkem 58krát. Podrobnosti o natáčení najdete na YouTube kanále OK GO.

Zero G

Principem navození stavu beztíže v letadle čili Zero G (nulová gravitace) je obyčejná setrvačnost. Stroj vystoupá do letové hladiny 17 000 stop, z ní se prudce - pod úhlem 47° (přetížení 1,8 G) zvedne až do 27 000 stop. Zde stoupání zastaví, otočí se a pod podobným úhlem začne klesat. Vše hmotné má tendenci pokračovat díky setrvačnosti vzhůru a začne tedy na palubě letadla poletovat.

Stav beztíže navozený parabolickým letem se relativně běžně využívá pro výcvik kosmonautů i pro vědecké experimenty. I když cena letu není malá, přesto tvoří zhruba tisícinu nákladů na kosmický let a proto se v rámci nácviku trénujícím subjektům vyplatí.

V posledních letech pak francouzská Národní centrála pro vesmírné studie CNES nabízí let upraveným Airbusem A300B2 i komerčně jako zážitkovou turistiku pro movité (cca 6000 euro/os). Jak to vypadá zvenčí, můžete vidět na fotografiích, video CNES pak obsahuje velmi zajímavé záběry zvenčí, podívat se můžete i na palubu. Podívejte se ve videogalerii webu CNES airzorg.com (video s názvem Space dream).

Foto&Video: OK Go, Airzorg.com

Upravená verze pro blog iDNES.cz (původně psáno pro Flying Revue.cz)

Autor: Jan Dvořák | pátek 1.4.2016 11:58 | karma článku: 0.00 | přečteno: 76x

Další články blogera

Jan Dvořák

Rozhovor: Sdílíme spolu fascinaci moři a oceány

Letec a publicista Jiří Pruša a filmový režisér Petr Nikolaev vyrazili v úterý ráno z Prahy směr Karibik, aby z letadla zmapovali jeho ostrovy. Před odletem jsem je vyzpovídal.

16.3.2016 v 8:56 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 327 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Kult hákového kříže – film

Po smrti otce, zastřeleného v černošském ghettu, se Derek stane aktivním stoupencem neonacismu, touží po pomstě. Jeho činy vyvrcholí vraždou dvou černochů, za niž si odsedí tři roky ve vězení. Odtud se vrací jako jiný člověk...

22.9.2017 v 21:15 | Karma článku: 7.57 | Přečteno: 229 |

Karel Sýkora

Moudrý citát CII.

Citát je doslovné znění z díla spisovatele, anebo doslovně zopakovaný výrok. Slouží k vysvětlení nebo potvrzení vlastního názoru. Při citování se uvádí jak autor, tak i dílo v kterém se výrok objevil.

22.9.2017 v 11:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 |

Štěpánka Bergerová

Na houpačce s Martinem Němcem

aneb rozhovor s výtvarníkem, hudebníkem, kapelníkem a výhradním autorem rockových skupin Precedens a Lili Marlene, k právě probíhající výstavě ON THE SWING v galerii Na ochozu Vřídelní kolonády v Karlových Varech.

22.9.2017 v 10:30 | Karma článku: 9.77 | Přečteno: 360 | Diskuse

Karel Sýkora

Je dobré znát svou historii, aneb před 334 lety byla Evropa zachráněna před Turky

Před 334 lety byla Evropa zachráněna před Turky. Více než 130 tisíc Osmanů a jejich spojenců tehdy obléhalo Vídeň. Pokud by padla, otevřela by se Turkům cesta dál do střední Evropy.

21.9.2017 v 13:27 | Karma článku: 22.97 | Přečteno: 479 |

Karel Sýkora

Zygmunt Bauman – Všichni žijeme v Utopii

Zygmunt Bauman byl polský sociolog světového věhlasu. Narodil se 19.listopadu 1925 v Poznani, od roku 1971 však žil ve Velké Británii.

21.9.2017 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 |
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3492

Druhdy admin Blog iDNES.cz, nyní vedoucí webu Flying Revue.cz. 

 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.