Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČD sypou peníze do filmu, na cestující jim nezbývá

23. 01. 2008 6:33:57
Aneb Když vlaky stojí, auta jedou. Znáte tu písničku: Z Opavy, z Opavy, rychlík jede do Prahy, nikdo nemá obavy, jestli dojede... Luděk Sobota. Tuhle jsem sice nejel do Opavy, ale do Ústí nad Labem, nicméně obavy jsem taky neměl. Leč, měl jsem mít. Příště budu obezřetnější.
A stály a stály a stály, a spaly a spaly a spaly...A stály a stály a stály, a spaly a spaly a spaly...k-report.cz

***

Kousek před Roudnicí to zavrzalo, zaskřípalo, okolní tma přestala házet světly podél trati. Poslední vzdech a stojíme v polích. Po chvíli to s námi ještě docukalo až na nádraží, a to bylo na tři a půl hodiny naposled, co se vlak pohnul. Bylo něco před půl sedmou večer, jel jsem z práce, vnímání na nule. "Je tam nějaká nehoda, budeme mít asi tři čtvrtě hodiny zpoždění," strčil po čtvrthodině nečesanou hlavu do kupé průvodčí.

Jak se ukázalo, neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, vlak jedoucí opačným směrem přejel člověka, takže vyšetřování, trať neprůjezdná. Co se dá dělat. Za to přece nikdo nemůže, a už vůbec ne České dráhy.

Jenže.

Včera čtu noviny, cvalík Dalík dohodil balík. Renčovi. Proč ne, ať mají filmy rozpočet, který jim sluší, aspoň nebudou vypadat, jako když je kluci a holky, co spolu točí, dělali na koleně.

Ale kdo jim penízky nasypal? České dráhy. Kolik daly, nevíme. Málo to asi nebylo, Filip Renč řekl Zuzaně Kaiserové z MF DNES, že bez těchhle peněz by štáb neměl v balkánských horách k dispozici vyhřívané stany a místní šerpy. Zaslechl jsem taky něco o natáčení z eroplánu. Takže to asi bylo víc než na žvýkačky.

***

V přítmí roudnického nádraží, a podle "našeho" průvodčího i před ním, se začaly hromadit vlaky jak horníci v dole u Cimrmanů. Náš vlak kupodivu nepřestal topit (jezdím po téhle trati často, a obvykle před Kralupami při jízdě směrem na Prahu topení začne dýchat méně a méně, až za Kralupami dodýchá úplně), takže jsme nemrzli. Slibovaná tři čtvrtě hodina je v nenávratnu, moje popracovní pasivita se změnila v letargii.

Po dvou hodinách se vzpínám k akci, jdu zjistit situaci. Průvodčí spí ve služebním vagóně s hlavou na stole. "Nó, máme mobily, ale víme pendrek," mžourá rozespalýma očima, když se od něj pokouším zjistit, zdali ještě někdy někam pojedeme. Spi sladce.

Je to jako v bizarním filmu. Na většině kolejí spící vlaky, v každém z nich uvadlé mumie cestujících. Ticho, drážní rozhlas už tři hodiny mlčí, ruší jen z okénka do okénka vedený hovor mašinfírů dvou vedle sebe stojících vlaků. Nakonec to trvalo tři a půl hodiny. Dvě stě deset minut ztraceného času.

***

Nevím, kolik milionů či desítek milionů České dráhy věnovaly z mé a tvé akciové peněženky štábu Filipa Renče. Ale vím, že ten večer v Roudnici neučinily (až na ten vstupní s hlavou průvodčího ve dveřích kupé) ani jeden jediný pokus informovat cestující o tom, co se děje. Neučinily ani jediný pokus o to dopravit své chlebodárce - cestující - do cíle co nejdřív. Vím, že České dráhy neučinily ani jeden jediný pokus vyřešit situaci, do níž je přivedl nešťastník, který skočil nebo spadl pod kola jednoho z vlaků, ve prospěch cestujících, nebo o tom alespoň cudně pomlčely. Nechaly lidi trčet v nejistotě v polích.

Kolikrát už vlak někde někoho přejel. Kolikrát už měly České dráhy příležitost se naučit, jak takovouhle divokou situaci řešit. Ale nevyužily ji. Nejspíš je to ani nenapadlo. Je ale opravdu tak složité mít pro tyhle situace v záloze řešení? Dohodu s jinými dopravci, kteří by dovezli cestující se zpožděním, leč přece? Nebo aspoň říct: Lidi, vrátíme vám jízdné, sežeňte si odvoz. Aha, to by stálo peníze! Stálo, to je jisté. Jenže kde je brát, když jsou třeba u Renčových balkánských šerpů nebo v reklamě v časopise 51PRO, který nikdo, kdo běžně jezdí vlakem, nečte, protože to je neprodejný (oba významy, které vás teď napadly, platí) magazín ODS, v předraženém pendolinu nebo kdovíkde všude ještě.

Ale dobře děláte, chlapci a děvčata z Českých drah, nedejte se. Kupujte dál grandiozně předražená pendolina, abyste se mohli chlubit, jakou že to super kvalitu za (ne)přijatelnou cenu lidem nabízíte. A za těch pár zbylých šušníků ostatním cestujícím kupte ty dvacet let staré ojeté krámy (byť jsou nesrovnatelně lepší než většina toho, čím u nás lidi vozíte) z Německa, jak včera proběhlo médii. A nestyďte se: klidně tvrďte dál, že těmi vykopávkami chcete zvýšit kulturu cestování na českých kolejích. Vždyť cestující je jen obtížný hmyz, kterému stačí šoupnout šidítko a on dumlá a dumlá, a mlčí mlčí...

Autor: Jan Dvořák | středa 23.1.2008 6:33 | karma článku: 42.30 | přečteno: 12818x

Další články blogera

Jan Dvořák

Video: Kapela OK GO ve svém novém klipu poletuje ve stavu beztíže

Zažít v letadle stav beztíže? Proč ne? Hoši z americké kapely OK GO si to vyzkoušeli v nejnovějším ze svých unikátních klipů. Japonská MTV ho ocenila jako video roku 2015.

1.4.2016 v 11:58 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Jan Dvořák

Rozhovor: Sdílíme spolu fascinaci moři a oceány

Letec a publicista Jiří Pruša a filmový režisér Petr Nikolaev vyrazili v úterý ráno z Prahy směr Karibik, aby z letadla zmapovali jeho ostrovy. Před odletem jsem je vyzpovídal.

16.3.2016 v 8:56 | Karma článku: 6.73 | Přečteno: 324 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Turner

Jsi s Nohavicou nebo s Ebenem?

Marek Eben si nedávno na festivalu rýpl do hlavy státu, což nijak nepřekvapilo, neboť svou orientaci nijak netají. Jaromír Nohavica si tu a tam rýpne do ledaskoho, byť své postoje obvykle nedeklaruje, teď se ale vyfotil s Okamurou

26.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 31.79 | Přečteno: 2307 | Diskuse

Jindřich Chmelař

Hrdost a sebevědomí - základ národa

Pokud nemá zdravé sebevědomí jedinec, neumí jednat s ostatními lidmi jinak než z pozice podřazenosti či nadřazenosti. Sebevědomí se změní na pýchu či pocit méněcennosti a hrdost se zkřiví na pohrdání nebo ponižování se.

26.7.2017 v 11:39 | Karma článku: 14.30 | Přečteno: 368 | Diskuse

Jiří Turner

Blogeři jsou banda hlupáků, pochopitelně vyjma mě

Měl bych na takové vyjádření nárok, kdybych mohl argumentovat nějakým evidentně hloupým blogem? A mohli by se oprávněně cítit dotčeni i ti autoři, kteří jindy a jinak úplně stejným způsobem paušalizují?

26.7.2017 v 9:24 | Karma článku: 15.10 | Přečteno: 540 | Diskuse

Libor Popovský

Evropská migrační krize: pohledy ze střední Evropy.

Překlad článku Soerena Kerna „Europe's Migrant Crisis: Views from Central Europe.We are not going to take part in the madness of the Brussels elite." pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný paní Helenou Kolínskou a mnou."

26.7.2017 v 9:12 | Karma článku: 29.61 | Přečteno: 799 | Diskuse

Jan Dvořák

Marek Dalík se nade vší pochybnost očistil, avšak soud se zachoval arogantně

Bylo pro Marka Dalíka požehnání, že soud vyšší instance znovu řešil jeho případ. Dostal sice o rok víc, ale zato je morálním vítězem.

26.7.2017 v 8:57 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 574 | Diskuse
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3492

Druhdy admin Blog iDNES.cz, nyní vedoucí webu Flying Revue.cz. 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.