Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Srnec

Krátí se mi dech a mám pocit, že i nohy. Ta mapa mě obelstila, vždyť to vypadalo, že cesta, která mě měla lesem odvést na hřeben Liščí hory, vede skoro po vrstevnici. Zatím mě přes oči teče pot a zvednout nohy zase o další kámen nebo kořen výš, mi dělá čím dál větší potíž. Sluncem zatím ještě zalitý les kolem mě je tichý, všichni, kdo tudy dnes šli, už odpočívají někde po večeři. A tak slyším jen sám sebe, jak funím a sípu, a tu a tam rachotící kámen, který botou nechtě odkopnu do propasti pod sebou.   

foto jd

Obelstil jsem se sám, mapa je v pořádku, to jen můj večerním kuřetem na paprice ztěžklý žaludek tak nějak hůř chápe, proč ho honím po horách, když on chce v klidu na posteli trávit to, co mu před půl hodinou k večeři naservíroval můj úžasný hotelový kuchař. Jdu už skoro tři čtrtě hodiny, poslední lidi jsem potkal před půl hodinou. "To vám tedy nezávidíme!" křikli na mě, když viděli, kam se hrnu. Věděli, že nejbližší cíl je tři kilometry přede mnou, vlastně skoro spíš nade mnou.

Sípu čím dál víc. Cesta se konečně stáčí k vrstevnici. Výborně, tak to jsem podle mapy za chvíli z lesa venku, pak už jen kleč a panorama Sněžky, tentokrát zase trochu odjinud. Jenže les pořád nekončí, vrstevnice se s mojí cestou brzy loučí a ta se znovu sápe do kopce. Dívám se do mapy jak to, když už jsem měl být přece skoro nahoře, jenže jakmile zvednu oči mezi stromy, abych jí dokázal, jak strašně se mýlí (samozřejmě se ukáže, že ne ona, ale já se mýlím), náhle cítím, že něco kolem mě je jinak.

Zaostřím, a tu se moje oči střetnou s očima srnce. Stojí mezi borůvčím a kapradím dvacet metrů ode mě, ani se nehne, a pátravě si mě těmi svými hnědočernými světly měří. Ticho, během nějž si navzájem hledíme do očí, ruší jen šum lesa a můj sípavý dech. A tak tam stojíme naproti sobě, on, mistrovské dílo zdejšího lesa, a já svědek zázraku, a čekáme, co ten druhý. Bojím se pohnout, abych to nezkazil, a pátrám v těch světlech, jestli v nich najdu obavu nebo důvěru. 

Stojíme tak snad minutu, snad dvě. Snažím se vtisknout do paměti to nečekané setkání v borůvčí pod vrcholem Liščí hory, když vtom srnec lehce třepne parůžky, a pak ještě a znovu, jako by se loučil, a potom naposled letí světlo z jeho očí do mých. Obrací se a zvolna mizí mezi stromy, zatímco já, ohromen tou chvílí stojím dál a piju to světlo z očí, které už tam nejsou, očí, v nichž jsem uviděl světlo důvěry, s níž se ke mně srnec otočil zády a pomalu odkráčel kapradím a borůvčím tam někam ke svým.

***

Pomalu se vydávám dál a výš a místo pod nohy se dívám do lesa, za každý strom a stín, ale už ho nespatřím. Les brzy řídne, stromy jsou nižší a nižší, a já jsem najednou doopravdy nahoře, srpnové slunce má před sebou ještě pár stupňů než padne do peřin a já hodinu na to, abych se dostal za světla do hotelu. Tak rychle, lesy jsou tu hluboké a nikde ani živáčka. 

 

Autor: Jan Dvořák | středa 5.9.2007 23:10 | karma článku: 11,50 | přečteno: 1267x
  • Další články autora

Jan Dvořák

Video: Kapela OK GO ve svém novém klipu poletuje ve stavu beztíže

Zažít v letadle stav beztíže? Proč ne? Hoši z americké kapely OK GO si to vyzkoušeli v nejnovějším ze svých unikátních klipů. Japonská MTV ho ocenila jako video roku 2015.

1.4.2016 v 11:58 | Karma: 5,82 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Jan Dvořák

Rozhovor: Sdílíme spolu fascinaci moři a oceány

Letec a publicista Jiří Pruša a filmový režisér Petr Nikolaev vyrazili v úterý ráno z Prahy směr Karibik, aby z letadla zmapovali jeho ostrovy. Před odletem jsem je vyzpovídal.

16.3.2016 v 8:56 | Karma: 9,12 | Přečteno: 371x | Diskuse| Cestování

Jan Dvořák

Johnny Depp, Bedřich a já

Jak jsme s Johnny Deppem, co není pirát ale kocour, do Černého moře a pak až do Kyjova, tam, kde bydlí babička Jarka.   

22.5.2012 v 14:10 | Karma: 0 | Přečteno: 95x | Diskuse| Ostatní

Jan Dvořák

Muž, saně a chlapec

Zasněženou krajinou šel muž. Bylo nádherně. Sníh jiskřil ze všech koutů, slunce svítilo jako o závod. Ten muž byl zdaleka, v životě sníh neviděl. Tu došel ke zvláštní věci. Stála opuštěná na sněhu, nikde nikdo.

6.4.2008 v 1:12 | Karma: 19,59 | Přečteno: 2292x | Diskuse| Ostatní

Jan Dvořák

Příběh chlívečku holenní kosti

Mladý muž láskyplně odemkl zámek otlučených dřevěných dvířek. Musel zabrat, aby povolily. „Příště Vás musím opravit," řekl, než udělal zednickou tužkou, která visela na provázku vedle dveří, čárku na veřeje. Pak se sehnul a vstoupil do místnosti za nimi.

19.3.2008 v 21:00 | Karma: 9,22 | Přečteno: 1992x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 48
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3509x
Druhdy admin Blog iDNES.cz, pak vedoucí webu Flying Revue.cz. A teď zase logoped klinického typu na plný úvazek.